OBSAH [Content]

Milan Terek – Ľubica Hrnčiarová: Štatistické riadenie kvality

V knihe podávajú autori ucelený prehľad o metódach a nástrojoch štatistického riadenia kvality. Okrem základných princípov a metód štatistického riadenia kvality poskytne čitateľovi aj základné poznatky potrebné na ich aplikáciu pri riešení problémov riadenia kvality vo výrobnej aj nevýrobnej sfére.

Kniha je orientovaná na využitie štatistických techník v riadení kvality a predpokladá u čitateľa znalosť základov štatistiky v rozsahu základného vysokoškolského kurzu. V prvej kapitole uvádzajú autori základné princípy a dosahy zlepšovania kvality a základný prehľad štatistických nástrojov a metód zlepšovania kvality. V druhej kapitole sa autorom podarilo veľmi prístupným spôsobom podať základné princípy štatistickej regulácie procesu a konštrukcie Shewhartových regulačných diagramov. Stručný prehľad iných nástrojov riadenia kvality a postupy odporúčané pri zavádzaní štatistickej regulácie procesov vhodne dopĺňajú celkový pohľad na štatistickú reguláciu procesu. V ďalších ôsmich kapitolách autori podávajú skutočne ucelený prehľad princípov konštrukcie a používania Shewhartových a iných typov regulačných diagramov na reguláciu meraním a na reguláciu porovnávaním, problémov merania spôsobilosti procesu, metód štatistickej prebierky porovnávaním, štatistickej prebierky meraním a niektorých iných procedúr štatistickej prebierky a prehľad princípov a metód navrhovania experimentov, možností ich využitia v riadení kvality spolu s veľmi zaujímavým pojednaním o Taguchiho prínose k riadeniu kvality.

V súvislosti s kontrolou postupným výberom uvádzajú autori aj základné princípy sekvenčnej procedúry testovania štatistických hypotéz. Pre praktickú aplikáciu môže byť veľmi užitočné množstvo príkladov, ktoré autori uvádzajú. Prehľad noriem STN a ISO o systémoch prebierok a o štatistickej regulácii, opäť veľmi vhodne dopĺňa celkový prehľad z hľadiska praktického používania.Za veľmi cenné možno považovať to, že uvádzané vzťahy sú teoreticky zdôvodnené, autori sa neobmedzujú na ich jednoduchý prehľad, ktorý nakoniec poskytujú aj normy.

Knihu možno odporúčať študentom predmetu štatistické riadenie kvality a pracovníkom z praxe, ktorí sa zaoberajú štatistickým riadením kvality. Nemala by chýbať ani v knižnici každého, kto sa venuje projektovaniu a zavádzaniu systémov riadenia kvality. Môže byť užitočná aj pre všetkých, ktorí sa zaoberajú manažérstvom kvality. Prvá a druhá kapitola a prvá časť šiestej kapitoly, prvá časť deviatej a desiatej kapitoly im môžu poskytnúť základný prehľad o princípoch, metódach a nástrojoch štatistického riadenia kvality. Nakoniec, môže poslúžiť manažérovi z ľubovolnej úrovne riadenia, ktorý sa zaujíma o exaktné metódy riadenia kvality.

Ekonóm, Dolnozemská cesta 1, 852 35 Bratislava

Prvé vydanie, brožovaná, 293 strán

ISBN 80-225-1168-4